سرخط خبرها

سوانحِ عشاق | کتابی دیگر از مجموعۀ «بازخوانی متون» به بازار آمد

  • کد خبر: ۱۷۶۷۳۴
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
سوانحِ عشاق | کتابی دیگر از مجموعۀ «بازخوانی متون» به بازار آمد
جعفر مدرس‌صادقی و نشر «مرکز»، در مجموعۀ «بازخوانی متون»، کتابی دیگر عرضه کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، جعفر مدرس‌صادقی، داستان‌نویس بنام که آثاری مانند گاوخونی را پدید آورده است، در سال‌های اخیر، ذیل عنوان «بازخوانی متون»، تعدادی از نثر‌های کهن فارسی را با ویرایشی ویژه به دوستاران ادبیات کهن عرضه کرده است.

تاکنون، آثار برجسته‌ای نظیر ترجمۀ تفسیر طبری، تاریخ سیستان، تاریخ بیهقی، سیاست‌نامه، سفرنامۀ ناصرخسرو، قصه‌های شیخ اشراق، سیرت رسول‌الله، مقالات شمس و مقالات مولانا در این مجموعه و از طریق نشر «مرکز» چاپ و منتشر شده‌اند.

حال، مدرس‌صادقی ویرایش دیگری از متنی کهن ارائه داده است. سوانح‌العشاق رساله‌ای از احمد غزالی (۴۵۲-۵۲۰ هـ. ق) است که نثری دلکش دارد و در اندیشه و نثر عرفانی تأثیری شگرف داشته است. آثار عین القضات همدانی (۴۹۲-۵۲۵ هـ. ق)، شاگرد غزالی، نمونه‌ای از این قبیل است.

این کتاب، چنان‌که از عنوان آن برمی‌آید، دربارۀ عشق است. غزالی این موضوع را در نهایت ایجاز و همراه با بیان داستان‌هایی عاشقانه بررسیده و تفسیری عرفانی از آن به‌دست داده است.

نشر «مرکز» در معرفی سوانح آورده است:

احمد غزّالی در سوانح، با اینکه زبانی به‌شدّت موجز و فشرده به کار برده است، لُبّ کلامش را به ساده‌ترین شیوۀ ممکن بیان کرده است و، با وجود همۀ مفاهیم پیچیده‌ای که قصد دارد به گوش ما برساند، نَفَس گرمش در عمق وجود ما نفوذ می‌کند و، اگر دل به گفتار او بدهیم، ما را قدم‌به‌قدم به دنبال خودش می‌کشد و با خودش به ماورای آنچه با حواس پنجگانۀ بشری قابل درک است می‌برد. عین‌القضات همدانی در مکتوبات ــ که در ویرایش ما به پیوست رسالۀ سوانح نقل شده است ــ آنچه را که احمد غزّالی سربسته و در پرده گفته بود باز می‌کند و به روشن‌ترین وجه ممکن با ما در میان می‌گذارد.

در بخشی از این رساله ــ که پیشتر نصرالله پورجوادی، عرفان‌پژوه نامی، نیز تصحیحی از آن عرضه داشته است ــ می‌خوانیم:

بدان که هر چیزی را کاری است، از اعضای آدمی؛ تا آن نَبُوَد، او بیکار بُوَد. دیده را کار دیدن است؛ تا دیدن نَبُوَد، او بیکار بُوَد. و گوش را کار شنیدن است؛ تا شنیدن نَبُوَد، او بیکار بُوَد. و، همچنین، هر عضوی از اعضای آدمی را کاری است. کار ِدل عاشقی است؛ تا عشق نَبُوَد، او را کار نَبُوَد. چون عاشقی آمد، او را نیز کارِ خود فرادید آمد. پس یقین آمد که دل را برای عشق و عاشقی آفریده‌اند و هیچ چیزِ دیگر نداند.

نشر «مرکز» این کتاب را در ۲۰۸ صفحه و به قیمت ۱۶۵ هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->